Artikel om Containerpendeln i Göteborgs Hamns nyhetsbrev

Nedanstående artikel om Falköpingspendeln var införd i Göteborgs Hamns nyhetsbrev nr 1 2014.


Fler företag i Skaraborg fraktar gods med tåg

Publicerad 2014-02-14

Varje vardag fraktas gods från Göteborgs Hamn till Julas centrallager i Skara – men inte längre på E20. Tack vare tågpendeln mellan Göteborg och Falköping har transporterna blivit säkrare och mer miljövänliga. Nu väljer fler företag i Skaraborg samma upplägg.

Butikskedjan Jula har sitt centrallager i Skara. Huvuddelen av importen går via Göteborgs Hamn och tidigare fraktades godset på trailers hela vägen. Sedan september har Jula dock sällat sig till de företag som väljer järnväg för vidare transport från Göteborg.

– Tåg har alltid känts som ett intressant alternativ och nu har vi de volymer som krävs, säger Julas logistikchef Lennart Karlsson.

– Utgångspunkten var att vi ville minska vår miljöpåverkan och det har vi gjort. På sikt tror vi även att tåg är ett billigare alternativ.

För över tio år sedan inledde Göteborgs Hamn en järnvägssatsning, Railport Scandinavia. Varje vardag fraktas containrar med så kallade tågpendlar mellan hamnen och 25 orter i Sverige och Norge. Pendeln till Falköping lades ner 2009 men tack vare intresse från Jula och Falköpings kommun har den alltså dragits igång igen. Normalt sett drivs pendlarna av en tågoperatör, men i det här fallet handlar det om ett samarbete mellan en varuägare och en speditör. Jula ser till att det finns rejäla volymer att frakta medan DB Schenker styr upp helheten i logistikkedjan.

– Jula bad oss undersöka förutsättningarna för en containerpendel mellan Göteborg och Falköping, säger Joakim Eriksson, sälj- och marknadschef på DB Schenkers sjö- och flygdivision.

– Många trodde att sträckan var för kort, men det visade sig att det går att få ekonomi i detta. Vår uppgift är att koordinera allt som rör pendeln, till exempel skaffa fram järnvägsvagnar, upphandla tågdragare och hålla kontakt med APM Terminals och terminalen i Falköping. Vi ansvarar även för att Julas gods kommer fram till centrallagret. Det körs med trailer mellan Falköping och Skara.

DB Schenker ser till att det varje vardag finns tomma vagnar i Skandiahamnen senast klockan 12.30. APM Terminals lastar över containrarna och sedan tar transporten till Falköping cirka två timmar. Julas gods är på plats i Skara under kvällen.

– Vi är väldigt nöjda med upplägget, säger Lennart Karlsson. Göteborgs Hamn bemötande är enbart positivt och Schenker ser till att allt flyter smidigt. Transporterna är mer pålitliga än tidigare och vi har minskat våra koldioxidutsläpp med 80 procent. Just nu är kostnaden ungefär densamma, men på sikt ska vi spara pengar.

Dagligen fraktas motsvarande 42 tjugofotscontainrar med Falköpingspendeln och under våren kommer kapaciteten att utökas till motsvarande 84 tjugofotscontainrar per dag. Huvuddelen av godset är Julas, men även företag som Elgiganten och Parker Hannifin utnyttjar pendeln. Inom kort kommer volymerna att öka och hanteringen bli mer effektiv. DB Schenker har nyligen knutit upp Swedish Match (Tidaholm) och Borga Byggprofiler (Tråvad) till pendeln och i maj invigs en nybyggd kombiterminal, Skaraborg Logistic Centre, på Majarps industriområde i Falköping.

– Till hösten räknar vi med att alla tåg som går till Falköping är helt fulla, säger Joakim Eriksson. Det är svårare att hitta samma exportvolymer, men vi är övertygade om att de kommer att öka. Pendeln ger stora möjligheter för företag i Skaraborg att snabbt nå ut i världen och intresset är stort.

Aktuellt

Se alla nyheter

Skaraborg Logistic Center | Falköpings kommun, 52 181 Falköping | leif.bigsten@falkoping.se